torsdag den 28. marts 2013

Rejsekort - Lang vej hjem...

Jeg har nu haft rejsekort i lang nok tid til at jeg kan dele mine erfaringer med kortet. Hold fast. It's a bumpy ride...




Bestillingen af kortet
Da det jo ligesom er gjort klart, at rejsekortet skal erstatte papir-billetter og klippekort, besluttede jeg ved årsskiftet at få mig et rejsekort. Forberedelserne var enkle: Et kig på hjemmesiden (så overskueligt nok ud), og et opkald til kundeservice der, trods massiv presseomtale, forsikrede mig om at rejsekortet altid ville være den billigste måde at indløse billet.

Selve bestillingen foregik online, - men ikke uden problemer. Jeg ville gerne have automatisk optankning, - men det kan ikke lade sig gøre hvis ikke man har et dankort. Det stod så bare IKKE på hjemmesiden, men blev opklaret via mere end ét opkald til kundeservice, samt nødråb på twitter som heldigvis blev hørt og besvaret af mere erfarne folk end mig. Hvad der derimod er meget synligt på hjemmesiden er ikoner for alle typer af kort (også mit). Det kan bare ikke bruges til bestilling af kort og automatisk optankning.
Dårlig kommunikation...

Jeg skal så selv tanke op, og holde øje med mit forbrug, for ikke at stå i den situation at blive afvist ved et tjek-ind grundet for lav saldo. Fint nok, - hvis ikke det var fordi:
- at en optankning på nettet kan være 24(!) timer undervejs
- at det er stort set umuligt (takket være et sindrigt rabatsystem) at regne ud hvad min påtænkte rejse vil koste.

Konklusion: Bedre information tak, - og få så åbnet op for andre kort end dankort. Når min kiosk kan finde ud af det, - så kan I også.

Hjemmesiden / Kundeservice
Hjemmesiden er faktisk lavet ret godt synes jeg. Forholdsvis overskuelig, og med et layout der indikerer at man er det rette sted. Cool! Men:
Hjemmesiden er også tilgængelig på mobilen i såkaldt responsivt design (mener jeg det hedder), - bare ikke når man er logget ind?? Når jeg tilgår hjemmesiden på min mobil, - så er det, kære rejsekort, temmelig sikkert fordi jeg er på farten. Hvis jeg vil tjekke min saldo mens jeg er ude, - ja så åbner rejsekortet op i web-udgaven hvilket medfører temmelig besværlig pinch-zooming og navigering på siden.
Det er ikke ok.

Det er ingen hemmelighed at jeg har snakket en del med kundeservice. Først omkring hele betalings-udfordringen, og siden om taksterne som jeg stadig ikke helt forstår. Og dem der har besvaret mine opkald (efter gennemsnitligt 15 min. i kø), har alle været yderst venlige. Thumbs up! Dog er jeg ikke helt tilfreds med hende der (efter 20 min i kø) viderestillede mig til en afdeling med telefonsvarer...

Hvad angår kundeservice andre steder end over telefonen, så er det lidt skuffende. Jeg fandt ganske vist en rejsekort twitter-profil, - men den var sidst aktiv for et år siden. Og den svarer ikke. Til gengæld vil @omdsb gerne svare, og de får top-karakter herfra for trods alt at føle et medansvar for mine frustrationer over kortet.

Så hoppede kæden af...
For et par dage siden tog min kæreste og jeg ungerne med ud til den ny-åbnede Blå Planet. Dog var køen så lang, at vi besluttede at tage hjem igen, og forsøge dagen efter i stedet. Da det var under en time siden at vi hoppede på metroen derud, tænkte jeg at vi jo sagtens kunne nå hjem på "samme klip/tjek-ind". Det skulle jo ikke kunne blive dyrere end klippekort?

Det kan det så godt.

Da jeg kom hjem kunne jeg se, at jeg havde betalt for både turen ud, - og samme pris for turen hjem. Jeg gik naivt ud fra at dette var en fejl, - og kontaktede så kundeservice. Mod min forventning fastholdt rejsekort at det ikke var en fejl. Der findes nemlig (gemt et sted på hjemmesiden) en regel om "30 minutters transit-tid". Med andre ord, kan du kun køre videre på samme billet hvis du stiger på bus/tog/metro indenfor 30 minutter. Og ikke 60 som med klippekortet, - og det på trods af at der via deres officielle pris-oversigt er angivet at en rejse i 2 zoner må vare op til 60 minutter. Damen i røret var venlig. Men bestemt. "30 minutters transit-tid".

Jeg gjorde så det, som jeg ellers ikke er fan af. Jeg satte dem på en prøve. Jeg ringede 3 gange indenfor de næste 2 dage, - og stillede det samme spørgsmål:
"Hej, - jeg overvejer at bestille et rejsekort. Kan jeg være sikker på at min rejse på kortet ALDRIG vil overstige den pris jeg vil betale med klippekort?"
Hver gang var svaret et rungende ja. "Det vil altid være billigere eller samme pris". Men det passer jo ikke..?

Jeg har her i dag konfronteret rejsekort, både over tlf. og skriftligt, med disse misvisende svar, og mit konkrete eksempel, - og mens jeg forsat venter på skriftligt svar, så er tlf.svaret jeg fik dette:
"Vi kan jo ikke tage højde for alle mulige tænkte eksempler..." Øh hvad? Jo... det kan I godt. Det er faktisk ikke særlig "tænkt" at jeg tager metroen ud til fields, - løber ind og køber noget, og forsøger at komme hjem på samme billet.

Kære rejsekort. Lad nu være med at mis-informere mig. Der er eksempler hvor rejsekortet er dyrere, - og det er ikke særlig svært at sige? Prøv det. Ærlighed er trods alt god kundeservice...
Konklusionen på denne korrespondance med rejsekort er ikke klar endnu. Dels afventer jeg det skriftlige svar, - og derudover en opringning fra en tekniker der skal forklare mig hvorfor jeg ikke kan se hvad tid jeg er tjekket ind med mit kort, når jeg har flere med på rejsen end blot mig selv. Kundeservice mente at svaret: "sådan er det vist nok" var fyldestgørende, - det synes jeg ikke. Derfor vil jeg nu blive ringet op. Fedt...

Endelig konklusion
Jeg var glad for mit rejsekort da jeg fik det. Og det er jeg på en underlig måde stadigvæk. Jeg kan godt lide at jeg ikke skal huske at have kontanter/klippekort på mig, hvis jeg spontant skulle have brug for offentlig transport. Så idéen får faktisk top-karakter, - mens løsningen dumper.

Det siger sig selv, at når man er 13 år(!) om at udvikle en IT-teknisk løsning, - ja så er den overhalet af udviklingen når løsningen er klar til implementering. Giv mig dog bare en app..?

Jeg er glad for at have rejsekortet i min pung, - men jeg hader:
- at jeg ikke med sikkerhed kan sige om der er penge nok på før jeg rejser
- at jeg ikke bare kan tanke op på farten, og så rejse med det samme
- at jeg ikke kan være sikker på at det ville være billigere at købe en kontant-billet
- at jeg ikke aner hvad min rejse vil koste (rabat-systemet er en videnskab jeg ikke forstår)
- at jeg (stadig) ikke er helt skarp på hvornår jeg skal tjekke ind/ud. Jeg har læst instruktionen 50 gange mindst. Den giver stadig ikke helt mening.
- at billetkontrollørerne blot kigger på mit kort og går videre. Skal de ikke scanne det? Skal jeg bare have det med mig uden at tjekke ind?

Kære rejsekort. Ambitionerne er store og gode. Og som jeg ser det, så vil du gerne være alle danskeres billige, simple og landsdækkende billet.
Kære rejsekort. Der er lang vej hjem...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar