fredag den 29. juni 2012

Hyldest til skyen

Udenfor vinduet her hænger der tunge skyer. Det regner. Og det er sikkert ganske godt for mange andre ting end vores kælder, - men indlægget her handler dog hverken om regn eller vandskader. Det handler om det største innovative IT-spring siden internettet: Skyen, - a.k.a. Cloud Computing.

De der kender mig ved at jeg ikke er ekspert indenfor IT. De ved også at jeg langt fra er nybegynder. Skulle mine evner og min indsigt konverteres til en sværhedsgrad i et computer-spil ville den nok hedde Semi-Pro. Ikke kompetent nok til at være med hos de bedste (og dermed kunne leve af det), - men stærk nok til at kunne begå mig i rigtig mange sammenhænge.

Og jeg har kastet min IT-kærlighed på skyen. Jeg er mega-fan, både ideologisk og praktisk, af at anvende IT-løsninger der baserer sig på det såkaldte Cloud Computing. Lige siden første gang en floppy-diskette var ulæselig grundet snavs/ridse/cola/??? har jeg tænkt at det må kunne gøres bedre. Og det kan det heldigvis i dag.

Jeg vil ikke kede jer med hvad der muliggør Cloud Computing, - det forklarer mange andre meget bedre end mig, - men jeg synes det er en lettelse at slippe afhængigheden af harddisken (og dens luner), USB-stikket (og dets evner til at blive væk eller drukne) og jeg vil ALDRIG savne panikken over at en opgave er væk fordi min computer gik ned.

Jeg elsker skyen over mig. Dér ligger al min musik. Alle mine kontakter. Alle mine dokumenter - bl.a. dette som bliver gemt samtidig med hvert eneste bogstav jeg tilføjer. Lynet kunne slå ned i min bærbare, - og jeg kunne starte lige her - på en hvilken som helst anden computer i verden.

Mine billeder er i skyen. De bliver aldrig væk. De ligger der, - få sekunder efter jeg har taget det med mit kamera. Ingen kabler. Ingen handling fra min side.

En internetforbindelse er alt der kræves for at jeg har adgang til det hele... Og til skeptikerne der får lyst til at sige... “jah... men hvad nu hvis internettet går ned - altså ikke bare lige en time - men helt ned..?” Ja, så har jeg et problem. Men det er muligvis verdens mindste problem hvis det utænkelige skulle ske. Som vi har organiseret os i dag, er vi alle dybt afhængige af at nettet eksisterer. Og at tro noget andet, - det er i mine øjne en kende naivt.

Så ja, - jeg har taget begrebet om skyen til mig, - har valgt Googles model af mange årsager jeg sikkert vil beskrive i andre indlæg, - men skyen vil altid være lige over mig. I al slags vejr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar