torsdag den 24. maj 2012

Lige midt i 0.V

Jeg er bare vildt stolt af Dharma. Her til aften var hun (plus forældre) inviteret til info-møde på hendes kommende skole. En stor begivenhed, for man ville møde alle de andre børn fra ens klasse, - og ikke mindst se læreren og lokalerne.  Så med hjælp fra min mor der hyggede om Lara hjemme imens, drog Dharma, Susan og jeg afsted mod Lergravsparken Skole, - og den på forhånd ukendte størrelse ved navn "0.V" som er Dharmas klasse.

Efter en fælles seance i gymnastiksalen for samtlige 5(!) kommende 0. klasser gik vi op og så på klasselokalet. Dharma var den første der fandt sig en stol, - og langsomt sluttede de andre børn sig til hende. Der var et par drenge der nærmest lå hen over stolen, og som "sgu ikke lige ku huske" hvad deres børnehave hed, et par børn som bestemt ikke var trygge ved at slippe far og mors greb, og så pigerne i pæne kjoler og hårspænder som sad pænt og rankt. Jeg er glad for vi har valgt folkeskolen. Vi virker til at være en god blanding af børn og forældre - kun positivt.

Klasselæreren snakkede lidt, - og stillede så et spørgsmål til børnene: "Er der nogen af jer der er startet i fritidshjem?" Og det der så skete overraskede mig totalt. Dharmas hånd fløj op, - pegefingeren strakt og hele kroppen virkede som om den insisterede på at nå loftet. Læreren kiggede på Dharma, og spurgte hvad hun hed. "Jeg hedder Dharma, og jeg skal starte i Smilehullet om 6 dage!" Godt gået min pige. Alle forældrene, alle børnene (som du ikke kendte) kiggede på dig, - og du snakkede med klar og tydelig stemme og satte dig selv i centrum. Jeg tror du er i dit rette element i skolen...

Senere fik I en opgave, og du hjalp pigen ved siden af dig. Du sang med på Lille Peter Edderkop, - også selvom du fik sendt mig nogle himmelvendte øjne, for det var da lidt barnligt... Men du sang med. Og du strålede om kap med solen da vi alle bagefter spiste pølser, sandwiches og is i skolegården. Du løb rundt med dem du kendte, og far og mor fik snakket lidt på kryds og tværs. Som man jo gør som nye forældre et nyt sted, - med tanke på at vi jo alle skal følges på et eller andet plan de næste 10 år...

Jeg blev imponeret over at tavlen er et såkaldt smart-board, - at kontaktbogen kan læses med smartphone, - men mest alt imponerede Dharma mig. Som hun sad der. Selvsikker. Sej. Og så lige midt i 0.V.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar